• Πλατεία Δημαρχείου 1, Τρίλοφος, Τ.Κ. 57500
  • +30 2392 330 221
  • +30 2392 330 226

Thermi Thermi

Αγνή Ζακοπούλου, για τις δραστηριότητες, τις ιδέες απασχόλησης, τις κατασκευές…

Είπα να μην παρέμβω καθόλου σε όλες αυτές τις «περήφανες» αναρτήσεις παιδαγωγών που προτείνουν «δραστηριότητες», ιδέες απασχόλησης, κατασκευές, με την ευκαιρία του περιβόητου «Μένουμε σπίτι». Όμως μου ζητήθηκε να το κάνω και, επί πλέον, ίσως, τελικά, πρέπει να ακουστεί και μια άλλη άποψη ….

Τι θα γίνει με τη δραστηριότητα; Πότε θα καταλάβουν, επιστήμονες παιδαγωγοί, επαγγελματίες παιδαγωγοί, γονείς και κάθε άλλος ενδιαφερόμενος τι κρύβει αυτή η, τόσο χρησιμοποιημένη και κακοποιημένη, λέξη; Πότε άραγε ο άνθρωπος που καλείται να μάθει (το παιδί στην περίπτωση που μας αφορά) είναι πραγματικά «δραστήριος» νοητικά, ώστε να μαθαίνει με την έννοια που μας κληροδότησε ο Πιαζέ και οι διάδοχοί του και, σήμερα, επιβεβαιώνουν περίτρανα και οι Νευροεπιστήμες;
Η γνώση που αποκτά το παιδί για τον κόσμο γύρω του βασίζεται κυρίως σε κάθε είδους ανακαλύψεις που κάνει δρώντας ελεύθερα πάνω στα πράγματα, κάνοντας συνδυασμούς, δομώντας τα διαφορετικά, μεταμορφώνοντάς τα, συγκρίνοντάς τα, απαριθμώντας τα κλπ. Οι δραστηριότητες επιτρέπουν αφ’ ενός να ανακαλύψει το παιδί τις ιδιότητες των αντικειμένων σε σχέση με τη δράση που ασκεί απάνω τους αφ’ ετέρου εμπλουτίζονται συνεχώς με νέες καταστάσεις στις οποίες εμπλέκονται.
Αν ενθαρρύνουμε τα παιδιά να διαλέξουν από μια επιλεγμένη ποικιλία πρόσφορων προκλήσεων, τόσο περιβαλλοντικών όσο και πνευματικών, αναμφισβήτητα ακολουθούμε την πιο σοφή οδό.
Οι «χειροτεχνίες», οι «κατασκευές» και άλλες παρόμοιες προτάσεις δεν έχουν από μόνες τους τίποτα το «δραστήριο» αν δεν είναι εμπνευσμένες από την αυθόρμητη έρευνα του ατόμου που μαθαίνει παρά μόνο από τις οδηγίες του ενήλικα που κατευθύνει. Αυτό ισχύει για όλες τις ηλικίες αλλά κυρίως για τα μικρά παιδιά που έχουν πιο εύπλαστο εγκέφαλο.
Δηλαδή, τη δραστηριότητα τη βάζει το παιδί….. Δεν την προτείνει ο ενήλικας. Απλά το αφήνει ελεύθερο σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε υλικά και προτάσεις. Αφήστε τα λοιπόν ελεύθερα στο σπίτι τους. Ακόμα και όταν βαριούνται είναι πιο εποικοδομητικό από όλες τις προτάσεις που κυκλοφορούν. Ο εγκέφαλος είναι ενεργός και …. ψάχνει… Αλλιώς υπακούει τυφλά σε προτάσεις και δεν σκέφτεται. Καταστρέφονται δε άπειροι δημιουργικοί νευρώνες…